vezi mai mult

Alegerea unei jucării sigure pentru copilul tău
  
 
Sfaturi privind siguranţa jucăriilor
  
 
Cîteva recomandări importante la procurarea produselor pentru sărbătorile de Paști
  
 
Prima   »  Sfaturi utile pentru consumatori » Pește ca aliment esențial pentru organism

Pește ca aliment esențial pentru organism  

20.12.2016
  374 Accesări  

De ce este folositor peştele?

Peşte – o sursă de proteine completă. Carnea de peşte se digeră mai rapid în comparaţie cu cea de animale şi se recomandă în alimentaţia copiilor şi în diete. De asemenea, peştele este bogat în vitaminele (A, D, B12), minerale (fosfor, calciu, caliu, natriu, magniu), precum şi în astfel de microelemente ca (selenium, iod, fluor, zinc, fier). Dar cea mai preţioasă calitate a peştelui este prezența acizilor graşi nesaturaţi omega-3 din componenţa cărnii lui.

Speciile de pește cu carne grasă, precum tonul, somonul, sardinele, macroul, halibutul, păstrăvul sau heringul sunt surse semnificative de acizi graşi esenţiali în omega-3, extrem de benefici sănătăţii inimii şi, în ansamblu, sistemului cardiovascular.  Dacă alegem între peşti de apă sărată şi peşti de apă dulce, sunt de preferat peştii oceanici, pescuiţi în ape curate, celor de apă dulce şi de acvacultură (crescătorie). În peştii de apă dulce cantitatea de proteine şi grăsimi e mai redusă, totodată, lipseşte  iodul şi bromul, care se conţine în peştii de apă sărată.

Cele mai importante beneficii ale peştelui: scade riscul de boli cardiovasculare, protejează inima de tulburări ale ritmului cardiac, scade presiunea sângelui, îmbunătăţind funcţionarea vaselor sanguine și, în doze mai mari, scad trigliceridele. Acizii graşi esenţiali contribuie la scăderea nivelului de colesterol, împiedică asimilarea altor grăsimi nesănătoase în organism şi previn înfundarea arterelor. Un consum regulat de peşte contribuie la prevenirea osteoporozei (datorită vitaminei D), prevenirea şi combaterea anemiei (conţine fier). Peştele este recomandat pentru dieta persoanelor care suferă de artrită reumatoidă, deoarece conţine substanţe cu efect antiinflamator. Fosforul din peşte influenţează benefic  sistemul nervos. Iodul este extrem de important pentru funcţionarea normală a glandei tiroide şi pentru arderea grăsimilor. 200 grame de  scrumbie conţine doza zilnică recomandată de iod în formă uşor asimilabilă pentru organism. Consumul regulat de carne de pește poate reduce cu până la 50% riscul de cancer, datorită acizilor graşi esenţiali omega-3. Alte efecte pozitive: reducerea riscului de infarct, depresie, Alzheimer, afecţiuni cronice.

Cum se comercializează?

Peştele este un produs extrem de perisabil: dacă nu este depozitat în condiţii riguroase, se alterează. Peştele se comercializează în stare proaspătă, refrigerată, congelată sau conservată. Peştele proaspăt, în timpul comercializării, se păstrează mai mult de 24 ore în încăperi frigorifice ori în căzi speciale cu apă. Temperatura optimă a apei trebuie să fie + 4 – 60C, pe parcurs ea se răceşte cu gheaţă până la + 10C. Peştele refrigerat este acel produs, la care temperatura corpului în profunzimea ţesutului muscular variază de la – 10C la + 50C. La peştele congelat temperatura în profunzimea ţesutului muscular este coborâtă de la – 60C până la – 180C. Înainte de a-l procura, verificaţi dacă marfa respectă următoarele criterii.

Cum ar trebui să arate un peşte proaspăt?

  • Ochii sunt limpezi, bombaţi şi transparenţi. Nu cumpăraţi peşte cu ochii opaci sau înfundaţi în orbite.
  • Corpul peştelui trebuie sa fie rigid, rezistent, când îl apeşi, nu se deformează. Dacă este alterat, carnea lui este moale ca plastilina şi la apăsare degetul intră cu uşurinţă, lăsând urme care nu mai revin la normal.
  • Pielea este lucioasă, colorată viu, fără prezenţa stratului exterior mucilaginos (cleios). 
  • Solzii sunt strălucitori, bine fixaţi pe corp.
  • Branhiile sunt curate, umede, de culoare de la roşie întunecată până  la roz.  Nu procuraţi peşte cu bronhiile de  culoare cenuşie.
  • Să nu miroase puternic.
  • Abdomenul nu trebuie să fie umflat sau deformabil la comprimare.
  • Când îl curăţaţi, carnea nu trebuie să se desprindă uşor de pe oase.
  • Nu trebuie sa aibă puncte maronii (semn al învechirii).

Peștele congelat

Este mult mai greu de identificat calitatea peştelui la momentul cumpărării produsului congelat.

  • Verificaţi termenul de valabilitate de pe pungă.
  • Verificaţi dacă a fost păstrat în condiţii bune şi dacă nu există urme că ar fi fost dezgheţat şi reîngheţat (are mulţi fulgi de gheaţă pe el).
  • Odată decongelat, nu trebuie să fie gelatinos sau să aibă un miros urât de grăsime oxidată (rânced).
  • Solzii peştelui învechit, dar care e congelat, au o nuanţă albăstruie, ternă, dacă peştele respectiv a apucat să se şi usuce înainte, sunt foarte greu de desprins sau de smuls din piele.

Cum alegeţi conservele?

  • Verificaţi data fabricării şi termenul de valabilitate. Temperatura de păstrare a conservelor nu trebuie să fie mai joasă de 00C (temperatura optimală până la + 150C), iar a semiconservelor de la – 60C până la + 60C.
  • La procurare, fiţi  atenţi la defectele conservelor. Cele mai răspândite sunt următoarele: coroziunea cutiilor, deformarea lor, bombajul şi neermeticitatea (prelingeri când cutiile sunt murdare).
  • Diversificaţi tipurile de peşte, însă încercaţi să alegeţi pe cel bogat în acizi graşi omega-3, care să nu conţină substanţe toxice. Locul de provenienţă, trecut pe eticheta conservei, vă poate ajuta uneori să alegeţi corect produsul solicitat. Sunt de preferat: somonul (sălbatic), midiile, stridiile, păstrăvul, anşoa, macroul, heringul etc.
  • Cele mai bune sunt conservele preparate nu departe de locul, unde a fost pescuit peştele (cele din Kamciatka, bunăoară). Sunt mai puţin calitative cele din Ural şi regiunea Moscovei, unde gustul adevărat al cărnii este mascat de condimente, exces de ulei şi pastă de tomate.

Părţile negative ale consumului de peşte

Atenţie la peştii surogat.  Au fost înregistrate cazuri când peştele decongelat era vândut drept proaspăt pentru obţinerea unui profit mai mare. De asemenea, a se evita surimi – preparat care imită fructele de mare, din peşte marin cu lapţi, icre, aditivi alimentari şi arome. Nu sunt rare cazurile când peștele sălbatic se dovedeşte, în urma unor analize de laborator, a fi peşte de crescătorie, iar icrele negre ori cele roşii sunt substituite cu grăsimi, carne de pește, coloranţi şi E-uri.

Contaminanţi. Cele mai periculoase substanţe sunt metalele grele (în special, mercurul) şi produşii chimici de sinteză (PCB, dioxină etc.).  Aceşti contaminanţi se acumulează în lanţul trofic, deci trebuie să evităm consumul peştilor mari, răpitori: rechin, spade, macrou mare. La peştii de cultură (din crescătorii)  avem şi hormoni de creştere, antibiotice, pesticide. La noi în ţară se vinde foarte mult pește de acvacultură (crescătorie), deşi e  preferabil să consumăm peşte oceanic sălbatic, pescuit. Peştii oceanici care conţin cantităţi mari de omega-3 şi un nivel scăzut de mercur sunt: somonul, codul, macroul, anşoa, heringul, sardinele.

Paraziţi. În acest aspect, pericol prezintă peştii de apă dulce pescuiţi  artizanal, păstraţi şi prelucraţi în condiţii improprii. Distrugerea paraziţilor se face prin prepararea termică a peştelui, procedeu care distruge şi o parte din calităţile nutritive. Peștele sălbatic, pescuit şi adus în centrele comerciale, este puţin probabil să prezinte un risc de infestare cu paraziţi. Congelarea industrială se face la o temperatură foarte scăzută şi asigură păstrarea optimă a calităţilor nutritive, reducând şi riscul de contaminare.

Cum îl preparăm?

Cel mai sănătos pentru consum este peştele fiert, preparat la aburi, la grătar sau la cuptor. Metodele ce presupun expunerea îndelungată la temperaturi mari sunt de evitat. Nu se consumă peştele recongelat. Afumarea poate aduce şi ea substanţe toxice, prin urmare pestele afumat poate fi consumat doar ocazional. Persoanele care suferă de hipertensiune arteriala sau boli hepatice ar trebui sa evite consumul de pește afumat şi sărat. Şi conservele din peşte conţin prea multă sare, aditivi şi conservanţi. Cea mai sigură soluţie pentru consum rămâne peştele proaspăt, cu menţiunea de a-l găti în maximum 24 de ore.

Comentarii Adaugă comentariu
Nume, Prenume *:
E-mail:
Comentariu * caractere rămase
 
  Mărimea textului în document
Close
Prima   »  Sfaturi utile pentru consumatori » Pește ca aliment esențial pentru organism
Adresa: mun.Chișinău, str. Vasile Alecsandri 78, MD-2012. Tel. +373 22 501 980    Fax. +373 22 501 981
Total vizitatori: 1117675 |  ieri: 1527 |  azi: 363 |  online: 26   actualizat la: 23.06.2017
Creat de Brand.md