vezi mai mult

Lista produselor nealimentare de calitate corespunzătoare ce nu pot fi înlocuite cu un produs similar
  
 
Stiaţi că... Achiziţionarea produselor textile
  
 
 
Prima   »  Sfaturi utile pentru consumatori » Clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii

Clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii  

09.11.2016
  584 Accesări  

Orice contract încheiat între comercianţi şi consumatori pentru vânzarea de bunuri sau prestarea de servicii trebuie să cuprindă clauze contractuale clare, fără echivoc, pentru înţelegerea cărora nu sunt necesare cunoştinţe de specialitate.

 Inserarea unor clauze abuzive în contractele dintre comercianţi şi consumatori este interzisă în mod expres de Legea Nr. 256  din  09.12.2011 privind clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii

Clauza abuzivă este o clauză contractuală care nu a fost negociată individual cu consumatorul şi creează, contrar cerinţelor bunei-credinţe, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, în detrimentul consumatorului un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor.

Condiţiile aprecierii unei clauze abuzive

·       să existe în conţinutul unui contract tip sau de adeziune, adică la care ade¬ră consumatorii în masa, sau care se referă la un contrat care este formulat din timp de către agentul economic şi consumatorul nu are posibilitatea să îl negocieze (contract de alimentare cu apă potabilă, contract de credit, contract de asigurări, contract de prestări servicii etc.);

·       clauza din contract, presupus abuzivă, pentru a fi declarată ilegală trebuie să cuprindă cumulativ următoarele elemente:

-- clauza este inclusă în contract prin încălcarea bunei-credinţe, adică agentul economic minte prin şmecherii consumatorului. De exemplu: prin crearea promoţiilor, sau grăbirea pentru semnarea contractului, precum că preţul e valabil doar pentru ziua semnării acestuia;

-- clauza nu a fost negociată direct cu consumatorul. De exemplu: consu¬matorul nu a avut posibilitatea să îl studieze, până a-1 semna, cu un avocat sau cu un jurist şi să propună agentului ce a formulat contractul careva obiecţii la contract sau completări, şi anume:

Ø  se consideră întotdeauna că o clauză nu a fost negociată individual atunci când a fost inclusă de către comerciant în prealabil şi, din acest motiv, consumatorul nu a avut posibilitatea de a influenţa conţinutul ei;

Ø  faptul că anumite aspecte ale unei clauze sau o anumită clauză a fost negociată individual nu exclude aplicarea prevederilor prezentului articol pentru restul contractului în cazul în care evaluarea lui globală demonstrează că este, totuşi, un contract de adeziune;

Ø  în cazul în care comerciantul pretinde că o clauză standard a fost negociată individual, lui îi revine sarcina probei;

- clauza creează prin prezenţa sa în contract un dezechilibru contractual semnificativ.

De exemplu: agentul economic are mai multe drepturi decât consumatorul, iar consumatorul are mai multe obligaţii ca agentul economic.

Cele mai frecvente clauze abuzive întâlnite în practică

Practica comercială a demonstrat, însă, că aceste clauze abuzive pot fi fără de număr, inventivitatea agenţilor economici neavând limite, atunci când este vorba de a ştirbi din drepturile consumatorilor. Pentru a fi mai ilustrativi, vom lua câteva exemple de clauze abuzive constatate de organele de control pe piaţă, fie înscrise, îndeosebi, în certificatele de garanţie, fie manifestate prin practicile comerciale abuzive ale comerciantului, şi anume:

•           consumatorul va pierde dreptul la asigurarea garanţiei in situaţia m care nu returnează produsul defect vânzătorului in ambalajul original, nedeteriorat, A respecta această clauză (abuzivă) înseamnă să ne amenajam fiecare acasă câte o magazie de ambalaje;

•           consumatorul va pierde dreptul la garanţie dacă înstrăinează produsul altei persoane pe perioada de garanţie. Această clauza este abuzivă, in primul rând prin aceea că încalcă orice lege a proprietăţii, Constituţia şi orice altă reglementare internaţională. Odată ce un bun a intrat, în mod legal, în patrimoniul unei persoane (în cazul nostru, în patrimoniul unui consumator), acesta poate dispune de el, potrivit legii, inclusiv înstrăinându-1 (vânzându-1, donându-1 altui consumator). Aşadar, înstrăinarea nu poate avea, nicidecum, ca efect pierderea garanţiei de către consumatorul subdobânditor;

•           consumatorul, în cazul contractului tip de furnizare a energiei electrice, va suporta cheltuielile de verificare metrologică a contorului, cu toate că Legea privind protecţia consumatorilor indică că dacă mijlocul de măsurare aparţine prestatorului, atunci acesta suportă cheltuielile de întreţinere a acestuia. Această prevedere contractuală prin conţinutul său îl dezavantajează economic pe consumator sau îl îmbogăţeşte fără justă cauză pe agen¬tul economic prin utilizarea de practici comerciale ilegale;

•           consumatorul va achita în avans plata serviciilor în baza facturii de plată pentru internet, până ca acestea să fie prestate. Acest punct al contractului prevede un drept prea favorabil agentului economic;

•           compania de asigurări prezintă consumatorului un contract pe 10 foi cu caractere mărunte şi cu termeni juridici străini pentru consumator, astfel încât contractul nefiind scris clar sau având un conţinut voluminos, ori fiind dubii că acesta conţine clauze abuzive;

•           declaraţia scrisă către consumatori de către patronul hotelului, pe afişul dm faţa hotelului că aceasta „nu poartă răspundere pentru maşinile parcate în faţa hotelului şi pentru bunurile din camera turistului”, cu toate că licenţa de hotelier eliberată de stat îl obligă la protecţia bunurilor turiştilor prin asigurarea parcării autorizate şi a safeurilor din camere.

 

 

Comentarii Adaugă comentariu
Nume, Prenume *:
E-mail:
Comentariu * caractere rămase
 
  Mărimea textului în document
Close
Prima   »  Sfaturi utile pentru consumatori » Clauzele abuzive în contractele încheiate cu consumatorii
Adresa: mun.Chișinău, str. Vasile Alecsandri 78, MD-2012. Tel. +373 22 501 980    Fax. +373 22 501 981
Total vizitatori: 1275877 |  ieri: 1242 |  azi: 1086 |  online: 34   actualizat la: 20.10.2017
Creat de Brand.md