vezi mai mult

REZERVORUL MAȘINII, Adevăr sau Minciună?
  
 
CUM SĂ ALEGEM UN CADOU DE CRĂCIUN?
  
 
Rezultatele Concursului de desene "Protecția Consumatorilor în Culori".
  
 
Prima   »  Presa   »  Comunicate de presă » Care sunt regulile de întoarcere a produselor corespunzătoare și necorespunzătoare?

Care sunt regulile de întoarcere a produselor corespunzătoare și necorespunzătoare?  

05.09.2014
  43879 Accesări  

Produsele pe care le procurăm pot să fie cu defecte sau să nu satisfacă necesitățile. Cum să procedăm în aceste situații și care sunt drepturile consumatorului puteți vedea în informația utilă de mai jos.

Care sunt drepturile consumatorilor în cazul produselor corespunzătoare? 

  • de a preschimba produsul cu altul în loc sau de o calitate mai bună, cu achitarea diferenţei de preţ, dacă nu-l poate utiliza conform destinaţiei. De exemplu, s-a procurat o cămaşă care nu îi convine consumatorului după culoarea costumului. Consumatorul solicită în schimb o cămaşă de o culoare mai închisă, indiferent de model.
  • în caz că produsul nu poate fi schimbat, consumatorul are dreptul să ceară a i se întoarce banii.

În ce condiţii consumatorul poate cere întoarcerea produselor corespunzătoare?

  • dacă se va adresa în cel mult 14 zile din ziua cumpărării, dovadă fiind bonul de casă (este necesară prezentarea nemijlocită a cumpărătorului), pentru a reuşi preschimbarea produsului sau solicitarea banilor
  • dacă va prezenta produsul în stare nouă, ceea ce presupune ca acesta:

-   să nu fie purtat

-   să nu conţină defecte şi lovituri mecanice

-   să fie etichetat

-   starea produsului să-i permită vânzătorului o nouă comercializare

  • dacă va prezenta bonul de casă în mod obligatoriu. Nu se acceptă chitanţe, cutii sau taloane de garanţie
  • dacă va informa vânzătorul formal despre motivul pentru care nu îi convine produsul. De exemplu, nu îi convine după culoare, formă, dimensiuni, model etc.

ATENŢIE! Există o Listă a produselor nealimentare de calitate corespunzătoare ce nu pot fi înlocuite cu un produs similar:

1.       

Articole de bijuterie (articole din metale preţioase, pietre scumpe, din metale preţioase şi montate cu pietre semipreţioase şi sintetice, pietre preţioase şlefuite)

2.       

Confecţii şi articole din tricot (articole de lenjerie de corp, lenjerie de pat, articole de ciorăpărie)

3.       

Articole de igienă individuală (periuţe de dinţi, piepteni, agrafe, bigudiuri, pensete, aparate de ras manuale sau electrice şi alte articole destinate pentru îngrijirea corpului)

4.       

Articole de parfumerie şi cosmetică

5.       

Mărfuri textile (ţesături din bumbac şi tip bumbac, in şi tip in, lână şi tip lână, mătase şi tip mătase, panglici, bandă de bordură etc.)

6.       

Cabluri (conducte electrice, cabluri, şnururi)

7.       

Materiale de construcţie şi de finisare, alte mărfuri comercializate la metraj (linoleum, peliculă, mochetă etc.)

8.       

Produse şi materiale din mase polimerice ce au contact cu produsele alimentare, inclusiv cele jetabile veselă şi accesorii pentru servitul mesei şi bucătărie, ambalaje, articole pentru păstrarea şi transportarea alimentelor (canistre, bidoane, butelii, butoaie)

9.       

Produse chimice de uz casnic, pesticide şi preparate agrochimice.

10.   

Mobilă de menire socială (garnituri şi seturi)

11.   

Autoturisme şi articole moto-velo, remorci şi agregate, mijloace mobile pentru mica mecanizare a lucrărilor agricole, nave pentru plimbări şi alte mijloace de transport naval de menire socială

12.   

Mărfuri tehnice complexe de uz casnic pentru care sunt stabilite termene de garanţie (aparate electrocasnice, aparate radioelectronice, aparate de calcul şi multiplicare, articole foto-chino, aparate de telefon (fixe şi mobile) şi de faximil, instrumente muzicale electrice, echipamente şi utilaje ce funcţionează cu gaze şi dispozitivele acestora)

13.   

Articole pentru profilaxia şi tratamentul unor boli în condiţii de domiciliu (articole pentru ocrotirea sănătăţii publice şi igienă din metal, cauciuc, textile şi alte materiale, instrumente, dispozitive şi aparate medicale, remedii pentru igiena cavităţii bucale, lentile pentru ochelari, articole pentru îngrijirea copiilor, preparate farmaceutice)

14.   

Jucării

Lista actualizată poate fi accesată aici: http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=294402, Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 1465 din 08.12.2003

Care sunt drepturile consumatorilor la întoarcerea produselor necorespunzătoare?

•repararea gratuită a produsului:

-Pe perioada reparaţiei produsului, comerciantul este obligat, în termen de 3 zile, să asigure în schimb consumatorul cu un produs funcţionabil de uz casnic.

De exemplu: s-a defectat maşina de spălat haine. Pe parcursul reparaţiei maşina de spălat, fiind un produs casnic necesar, trebuie înlocuită temporar cu alta.

-În cazul produselor de dimensiuni mari, cheltuielile de transport sunt suportate de comerciant.

De exemplu: pentru transportarea frigiderului sau a aragazului.

-Reparaţia urmează a fi efectuată într-un termen util şi convenabil consumatorului.

-Termenul de reparaţie trebuie respectat, în caz contrar intervin penalităţi în favoarea consumatorului.

•înlocuirea produsului procurat cu un produs de calitate similară:

-La solicitarea sa, consumatorul poate pretinde un produs de aceeaşi calitate, însă dacă nu îi convine după culoare, formă, gabarit, poate pretinde returnarea banilor.

-Dacă i se propune un produs de o calitate similară, însă la un preţ mai mare, consumatorul nu trebuie să achite diferenţa de preţ.

•întoarcerea banilor pentru produsul necalitativ:

-Consumatorul va primi preţul produsului la data examinării reclamaţiei, în cazul în care preţul lui s-a majorat.

-Consumatorul va primi preţul la data procurării, în cazul în care preţul lui s-a micşorat.

•micşorarea preţului se realizează în următoarele condiții:

-în cazul în care produsul nu poate fi preschimbat, iar consumatorul ţine la produsul defectat

-procentul de micşorare nu este stabilit prin lege, acesta fiind negociat de părţi

•desfacerea contractului încheiat între consumator şi agentul economic

-dacă există un contract încheiat de părţi pentru procurarea unui produs sau prestarea unui serviciu

-contractul se desface dacă consumatorul a solicitat întoarcerea banilor ori preschimbarea produsului

ATENŢIE: Drepturile consumatorului în cazul produselor necorespunzătoare se realizează la alegerea consumatorului şi nu la propunerea vânzătorului sau a prestatorului.

În ce condiţii consumatorul poate cere întoarcerea produselor necorespunzătoare? 

  • Produsul are un defect sau mai multe, care:

-a apărut în perioada de folosire sau de exploatare

-nu a apărut din vina consumatorului

-este de la producere

-nu a fost cunoscut de consumator la momentul cumpărării

  • Produsul este în termen de garanţie sau valabilitate
  • Consumatorul prezintă bonul de casă
  • Consumatorul prezintă alte document ce pot dovedi faptul cumpărării produsului sau legătura cu agentul economic. De exemplu: bon fiscal, chitanţă, tichet, bilet, cutia de ambalare, factură fiscală, recipisă, bon de plată, orice alt document ce dovedeşte legătura între consumator şi produsul defectat al agentului economic.

 

 

 

 
  Mărimea textului în document
Close
Prima   »  Presa   »  Comunicate de presă » Care sunt regulile de întoarcere a produselor corespunzătoare și necorespunzătoare?
Adresa: mun.Chișinău, str. Vasile Alecsandri 78, MD-2012. Tel. +373 22 501 980    Fax. +373 22 501 981
Total vizitatori: 2367616 |  ieri: 2226 |  azi: 1520 |  online: 26   actualizat la: 09.12.2019
Creat de Brand.md