print
Sfaturi pentru pasagerii curselor aeriene
19.04.2011
2916 Accesări 1 Comentarii

      Puţini dintre cei care aleg cursele aeriene îşi cunosc drepturile pe care le au ca pasageri. Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) îi sfătuieşte pe turiştii care vor călători cu avionul să fie atenţi la serviciile pe care le plătesc.

       Pachetele turistice... Operatorii de pachete turistice au obligaţia să prezinte informaţii corecte cu privire la biletele de vacanţă rezervate, să respecte obligaţiile contractuale şi să asigure protecţia pasagerilor în cazul insolvabilităţii organizatorului.

      Astfel, vizitatorii nu trebuie să cumpere din locuri care nu le inspiră încredere şi nici produse de a căror calitate nu sunt siguri.

       Cînd achiziţionaţi bilete de avion...Vă sfătuim să solicitaţi vanzătorului informaţii despre:

  • preţul total al biletului la momentul rezervării (toate taxele incluse);

  • condiţiile de zbor (orar, greutate bagaje etc.), restricţiile şi regulile aplicabile biletului de avion respectiv;

  • termenul de valabilitate al rezervării;

  • condiţii de renunţare la biletul de avion (dacă este cazul);

  • răspunderea transportatorului faţă de pasageri şi bagaje (în caz de deces sau vătămare corporală, în cazul întîrzierii, distrugerii, pierderii sau deteriorării bagajului;

      Conform art.980 alin (1) Codul Civil al Republicii Moldova transportatorul este obligat să transporte pasagerii împreună cu bagajele lor la locul de destinaţie, iar pasagerul la rîndul său se obligă să plătească remuneraţia convenită.

     Mai mult ca atît, menţionăm, că conform art.990 Codul Civil al Republicii Moldova, transportul succesiv sau combinat de persoane, cel care efectuează transportul în cursul căruia s-a cauzat prejudiciul este răspunzător, cu excepţia cazului în care, printr-o stipulaţie expresă, unul dintre cărăuşi şi-a asumat răspunderea pentru întreaga călătorie".

     Astfel, companiile răspund pentru pagubele produse în urma întîrzierii curselor pentru deteriorarea şi pierderea bagajelor precum şi pentru vătămările corporale sau decesele produse în urma accidentelor.

     Ele nu poartă însă această răspundere în cazul în care au luat toate măsurile posibile pentru a evita pagubele produse sau dacă s-au aflat în imposibilitatea luării unor astfel de măsuri.  

      Transportarea bagajului... APC vă recomandă să precizaţi informaţia referitoare la regulile de transportare a bagajului, la bronarea sau procurarea biletelor, precum şi să indicaţi datele de contact pe partea interioară şi exterioară a bagajului.

     Tarifele de transportare a bagajelor diferă în dependenţă de destinaţie, urmînd a fi aflate la reprezentanţele transportatorilor aerieni respectivi. În caz de necesitate, puteţi lăsa bagajul la camera de păstrare pentru o perioadă de 24 ore şi mai mult.

      Bagajul de mînă... Bagajul de mînă este acel bagaj pe care îl luaţi cu dvs. în cabina de pasageri şi care trebuie plasat sub scaunul din faţă dvs. sau în compartimentul de bagaje de deasupra. Fiecare pasager are dreptul la un singur bagaj de mînă şi un singur articol personal.

     Bagajul de mînă trebuie să aibă următoarele dimensiuni: 115 cm (50 x 40 x 25 cm).   O servietă sau un lăptop este deasemenea permis ca bagaj de mînă.

     Pe lîngă bagajul de mînă, unele dintre următoarele articole sunt deasemeni permise la bord, dacă este cazul: patură, palton sau jachetă, umbrelă, poşetă de damă, materiale de citit şi dicţionare/ghid de expresii pentru călătorie, materiale de scris, camere foto sau video de mici dimensiuni, binoclu, leagăn mic pentru copii, alimente pentru copii, orice tip de proteze, echipament medical de dializă sau orice alte medicamente de care sunteţi dependent.

     Vă recomandăm sa vă luaţi cu dvs. în cabină toate documentele şi articolele de valoare!

     Vă atenţionăm! Articole interzise în bagajul de mînă sau asupra propriei persoane: explosivi, muniţii, artificii; materiale iritante sau ofensive; gaze comprimate, (ex: butan, propan, oxigen); materiale corozive, (ex: acizi, acumulatori, mercur, produse alcaline); lichide şi solide inflamabile, (ex: acetona, gaze lichefiate, alcool industrial, chibrituri, brichete); materiale magnetice; substanţe otrăvitoare (ex: arsenic, cianuri, insecticide); materiale oxidante (ex: decoloranţi, nitraţi, peroxizi); materiale radioactive; arme ofensive.

     Exista anumite articole care sunt interzise a fi transportate fie ca bagaj de mînă, fie ca bagaj de cală. Daca bagajul dvs. conţine unul din aceste articole, agentul check-in este indreptăţit să vă ceară să îl scoateţi şi nu îl puteţi transporta decît in regim de cargo.

      Puneţi întrebări! Aveţi dreptul să fiţi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale serviciilor. La cumpărarea unui produs, turistul trebuie să aibă în vedere următoarele:

- solicitarea şi păstrarea bonului fiscal;

- pentru bunurile de folosinţă îndelungată trebuie să ceară instrucţiunile de folosire şi certificatul de garanţie;

- nu trebuie să semneze nici un act fără să citească tot conţinutul;

     În caz, că aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare, sesizaţi Agenţia (mun. Chişinău, str. E. Coca 28, bloc. III, bir.12, fax: 218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64).





Tel. +373 22 501 980
Fax +373 22 501 981
Copyright © 2019 Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor și Supravegherea Pieței.