În calitatea noastră de consumatori este necesar să cunoaștem de ce drepturi beneficiem atunci când mergem la cumpărături. În cazul procurării produselor corespunzătoare avem dreptul:
• de a preschimba produsul cu unul similar sau de o calitate mai bună, cu achitarea diferenţei de preţ, dacă nu-l poate utiliza conform destinaţiei. De exemplu, s-a procurat o cămaşă care nu i se potrivește consumatorului după culoarea costumului. Consumatorul solicită în schimb o cămaşă de o culoare mai închisă, indiferent de model.
• în caz că produsul nu poate fi schimbat, consumatorul are dreptul să solicite de a i se restitui banii.
Produsele se vor returna dacă:
• se va adresa timp de 14 zile calendaristice din ziua cumpărării, dovadă fiind bonul de casă (este necesară prezentarea nemijlocită a cumpărătorului), pentru a reuşi preschimbarea produsului sau solicitarea banilor.
• se va prezenta produsul în stare nouă, ceea ce presupune ca acesta:
- să nu fie purtat, să nu conţină defecte şi lovituri mecanice, să fie etichetate, starea produsului să-i permită vânzătorului o nouă comercializare.
În cazul produselor ce prezintă anumite defecte, prin urmare sunt necorespunzătoare, consumatorul are dreptul la:
•repararea gratuită a produsului:
- Pe perioada reparaţiei produsului, comerciantul este obligat, în termen de 3 zile, să asigure în schimb consumatorul cu un produs funcţionabil de uz casnic.
De exemplu: s-a defectat maşina de spălat haine. Pe parcursul reparaţiei maşina de spălat, fiind un produs casnic necesar, trebuie înlocuită temporar cu alta.
- În cazul produselor de dimensiuni mari, cheltuielile de transport sunt suportate de comerciant.
De exemplu: pentru transportarea frigiderului sau a aragazului.
- Reparaţia urmează a fi efectuată într-un termen util şi convenabil consumatorului.
- Termenul de reparaţie trebuie respectat, în caz contrar intervin penalităţi în favoarea consumatorului.
•înlocuirea produsului procurat cu un produs de calitate similară;
• întoarcerea banilor pentru produsul necalitativ.