(1) Vînzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice
neconformitate existentă la momentul cînd a fost livrat produsul.
(2) În cazul unei neconformităţi, consumatorul are dreptul de a
solicita vînzătorului să i se aducă produsul la conformitate gratuit,
prin reparare sau înlocuire, conform alin. (3)–(12), ori să
beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului sau restituirea
contravalorii pentru acest produs prin rezoluţiunea contractului, în
condiţiile alin. (14)–(16) şi (20).
(3) Consumatorul are dreptul, la opţiunea sa, de a solicita
vînzătorului în primul rînd repararea produsului sau
înlocuirea acestuia, gratuit în fiecare caz, cu excepţia situaţiei
în care măsura reparatorie respectivă este imposibilă sau
disproporţionată.
(4) Termenul „gratuit”, prevăzut la alin. (2) şi (3), se referă
la toate costurile necesare aducerii produsului la conformitate, inclusiv
costurile poştale, de transport, manipulare, diagnosticare, expertizare,
demontare, montare, manoperă, pentru materialele utilizate şi ambalare.
În cazul produselor cu greutatea mai mare de 10 kg sau ale căror
înălțime și circumferință depășesc în sumă 200 cm, transportarea
către vînzător pentru reparaţia, înlocuirea, reducerea preţului şi
restituirea contravalorii acestor mărfuri se efectuează cu forţele şi
mijloacele vînzătorului, căruia i s-a adresat consumatorul, în
limitele localităţii în care este amplasată unitatea de comerţ de unde a
fost procurat produsul, precum şi din localitatea de reşedinţă a
consumatorului.
În cazul în care vînzătorul/producătorul nu
îndeplinește această prevedere, transportarea şi returnarea mărfurilor
le poate efectua consumatorul pe contul vînzătorului/producătorului.
Vînzătorul/producătorul restituie cheltuielile rezonabile pentru
transportarea şi returnarea mărfurilor în baza documentelor
justificative prezentate de către consumator.
(5) O măsură reparatorie se consideră ca disproporţionată în cazul
în care impune vînzătorului costuri nerezonabile în
comparaţie cu cealaltă măsură reparatorie , luîndu-se în
considerare:
- a) valoarea produsului, dacă nu ar fi existat neconformitatea;
- b) importanţa neconformităţii;
- c) posibilitatea realizării altei măsuri reparatorii fără vreun
inconvenient semnificativ pentru consumator.
- d) apariţia în mod repetat a unei neconformităţi la produs după
efectuarea deja a unei reparaţii.
(6) O măsură reparatorie se consideră ca imposibilă dacă vînzătorul nu
poate asigura produse identice pentru înlocuire sau piese de schimb
pentru reparație, inclusiv în cazul lipsei utilajelor sau a tehnologiei
aferente.
(7) Orice reparaţie sau înlocuire a produselor este făcută în
cadrul unei perioade de timp rezonabile, stabilite de comun acord, în
scris, între vînzător şi consumator, fără niciun inconvenient
semnificativ pentru consumator, luîndu-se în considerare natura
produsului şi scopul pentru care consumatorul a solicitat produsul. Perioada
de timp stabilită nu poate depăşi 14 zile calendaristice de la data la care
consumatorul a adus la cunoştinţă vînzătorului neconformitatea
produsului și l-a predat vînzătorului ori persoanei desemnate de acesta
în baza unui document de predare-primire. Acest termen poate fi
prelungit numai cu acordul consumatorului şi este stipulat în contract.
(8) În cazul reparării produsului, în acesta se montează numai
piese noi.
(9) În cazul reţinerii produsului pentru reparare sau înlocuire,
vînzătorul este obligat să elibereze consumatorului o dovadă în
formă scrisă, care să conţină elementele de identificare a sa şi a produsului
reţinut, precum şi termenul de soluţionare a reclamaţiei.
(10) În cazul în care consumatorul a solicitat înlocuirea
de către vînzător a produsului cu neconformitate cu un produs similar de
alt model, se recalculează preţul de cumpărare.
(11) În cazul în care, la momentul adresării consumatorului,
agentul economic nu dispune de un produs similar cu cel returnat, consumatorul
este în drept să ceară restituirea contravalorii produsului, iar
vînzătorul este obligat să primească produsul respectiv şi să restituie
suma plătită.
(12) În cazul în care în locul reparării produsului
vînzătorul livrează un produs conform sau restituie contravaloarea
produsului, acesta poate cere consumatorului restituirea produsului cu
neconformitate potrivit regulilor privind efectele rezoluţiunii contractului.
(13) Consumatorul nu poate solicita înlocuirea produselor în
cazul produselor second-hand.
(14) Consumatorul poate solicita o reducere corespunzătoare a preţului sau
restituirea contravalorii produsului prin rezoluţiunea contractului în
oricare dintre următoarele cazuri:
- a) dacă nu beneficiază de dreptul de reparaţie sau de înlocuire a
produsului;
- b) dacă vînzătorul nu a efectuat măsura reparatorie într-o
perioadă de 14 zile calendaristice sau în termenul convenit cu
consumatorul în conformitate cu alin. (7);
- c) dacă vînzătorul, nu a efectuat măsura reparatorie fără a provoca,
a provocat un inconvenient semnificativ pentru consumator;
- d) la apariţia unei neconformităţi la produs după efectuarea deja a unei
măsuri reparatorii conform alin. (3)–(12), dacă consumatorul a refuzat
repararea sau înlocuirea produsului;
- e) la depistarea neconformităţii produsului în termen de 6 luni de
la livrarea produsului, dacă consumatorul a refuzat repararea sau
înlocuirea produsului.
(15) Suma reducerii prețului la produsele neconforme se stabilește cu acordul
ambelor părţi (vînzător și consumator).
(16) Consumatorul nu are dreptul să solicite restituirea contravalorii
produsului prin rezoluţiunea contractului dacă neconformitatea este minoră. Se
consideră minoră neconformitatea care nu exercită o influenţă substanţială
asupra utilizării produsului.
(17) În cazul produselor alimentare, farmaceutice necorespunzătoare
cerinţelor stabilite în actele normative sau declarate, vînzătorul
este obligat, la cererea şi opţiunea consumatorului, să le înlocuiască
sau să restituie contravaloarea acestora.
(18) La restituirea contravalorii se ia în calcul preţul produsului la
data examinării reclamaţiei – în cazul în care preţul lui
s-a majorat, şi preţul la data procurării – în cazul în care
preţul lui s-a micşorat.
(19) Vînzătorul, prestatorul au aceleaşi obligaţii pentru produsul,
serviciul înlocuit ca şi pentru produsul vîndut, serviciul prestat
iniţial.
(20) Reducerea corespunzătoare a preţului sau restituirea contravalorii
produsului în cadrul termenului de garanţie, în caz de deficienţe
care nu sînt imputabile consumatorului, se face necondiţionat de către
vînzător într-un termen de cel mult 14 zile calendaristice de la
data înaintării reclamaţiei de către consumator sau în termenul
stabilit în contract, în condițiile menționate la alin.
(14)–(18).
(21) În cazul produselor electrice de uz casnic, vînzătorul este
obligat, la înaintarea de către consumator a cerinţei întemeiate
conform prevederilor alin. (2), să pună la dispoziţia acestuia gratuit,
în termen de 3 zile, pe perioada remedierii, un produs similar,
suportînd cheltuielile de transport.
(22) În cazul depistării deficienţelor la produse constituite din
elemente separate în diverse garnituri, seturi, care au termenele lor de
garanţie, consumatorul are drepult să înainteze una din revendicările
stipulate la alin. (2) atît în privinţa întregii garnituri,
întregului set, cît şi a unor piese defectate.