În contextul lansării recente a portabilității numerelor telefonice mobile, Agenția pentru Protecția Consumatorilor a fost sesizată, prin intermediul ANRCETI, despre pretinse practici comerciale incorecte săvîrșite de doi operatori de servicii publice de telefonie mobilă.
Acești operatori au înaintat învinuiri reciproce privind aplicarea practicilor de concurență neloială în campaniile de promovare dedicate portabilității numerelor telefonice mobile.
Întru elucidarea tutror aspectelor ce țin de acest caz, Agenția pentru Protecția Consumatorilor a întrunit , ieri, 15 august, la sediul său reprezentanți ai celor doi operatori de telefonie mobilă și ANRCETI, în calitate de autoritate care reglementează activitatea în domeniul comunicațiilor electronice și al tehnologiilor informației.
Urmare discuției purtate, unul din operatori a recunoscut că a recurs la practici comerciale incorecte în tentativea de deturnare a clientelei operatorului concurent și de recuperare (winback) a clienților care au solicitat portarea la un alt operator, dar deja a înlăturat aceste abateri și activează conform legislației în vigoare.
Reperzentantul ANRCETI a confirmat acest fapt, dovedit de rezultatele pozitive ale controalelor repetate efectuate. Din acest motiv, APC a renunțat la expedierea cerereii de chemare în judecată a operatorului ce a comis abateri, deoarece acesta s-a conformat prescripțiilor de înlăturare a neconformităților și nu mai intenționează să încalce prevederile legale.
În această ordine de idei, APC a informat operatorii de telefonie mobilă despre prevederile legale de care trebuie să se ghideze aceștia pentru a desfășura o activitate comercială onestă și să nu afecteze sub nici o formă intersele și drepturile consumatorilor. Contăm mult pe corectitudinea acestor operatori și ne exprimăm convingerea că vor activa în continuare în modul echitabil în care ne-au convins că o pot face.
În acest context, Agenția pentru Protecția Consumatorilor, va atenționa toți operatorii de telefonie mobilă și fixă din țară privind neadmiterea practicilor comerciale incorecte în activitatea de promovare a serviciilor și produselor. În cazul încălcărilor repetate admise, Agenția va chema în instanța de judecată compania ce va comite abateri, cu aplicarea tuturor procedurilor de rigoare.
Stimați Consumatori!!!
Vă informăm că în cazul cînd recepționați apeluri sau mesaje insisitente, nedorite sau nesolicitate, sunteți abuzați de o practică comercială agresivă. Astfel, " sînt considerate ca fiind agresive, în orice situaţie, următoarele practici comerciale: solicitarea insistentă şi nedorită prin telefon, fax, email sau prin alt mijloc de comunicare la distanţă, cu excepţia cazului în care legea permite acest lucru în vederea îndeplinirii unei obligaţii contractuale şi în măsura în care o permite".
Prin urmare, conchidem că prin acţiunea de a telefona consumatorii în mod insistent şi nedorit, de expedia mesaje nesolicitate, se încalcă prevederile art. 13 alin. (15) lit. c) din Legea nr.105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor.
Pentru neadmiterea ulterioară a practicilor comerciale incorecte, Agenția pentru Protecția Consumatorilor vine cu rugămintea către toți consumatorii care au recepționat sau vor recepționa apeluri și mesaje insistente, de natură să influențeze decizia de a alege liber operatorul de telefonie mobilă, să ne sesizați la sau la linia fierbinte 0 22 74 14 64 sau la sediul APC din mun. Chişinău, str. Alba Iulia 75, bloc. G, et. 8 bir.805
Mai multe detalii despre practicile comerciale incorecte:
Serviciul de Informare și Comunicare cu Mass-media
16.08.2013
tel.:022 501 999