Reieșind din faptul că, începând cu mijlocul lunii februarie este marcată Ziua Îndrăgostiților (Valentine's Day), precum și marcarea sărbătorii Dragobete, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței (APCSP) a lansat o Campanie de informare pentru consumatori care are ca scop educarea acestora în ceea ce privește alegerea ofertelor de pe piață. Campania "Fii responsabil, alege atent ofertele" vine către consumatori cu îndemnul de a studia produsele expuse și ofertele făcute în centrele comerciale în timpul acestor sărbători.
În acest context, APCSP a inițiat vizite la mai multe centre comerciale din capitală pentru a informa vânzătorii asupra cadrului legal al desfășurării activității de comerț și de comercializare a produselor aflate la reduceri, precum și de protecție a drepturilor consumatorilor.
Din considerentul că, inspectorii Agenției au constatat anumite practici comerciale ce pot fi calificate drept practici comerciale înșelătoare, venim cu următoarele sfaturi:
- Cereți de la vînzător toată informația despre produsul de care sunteți interesat, vînzătorul este obligat să ofere toată informația despre produs, inclusiv despre promoțiile existente;
- Fiți atenți la prețurile indicate în cadrul ofertelor!
Din punct de vedere legal, agentul economic este obligat să:
- Plaseze prețul ofertei pe produs sau în imediata apropiere a produsului;
- Indice prețul nou pe produs, prin marcarea prețului vechi cu semnul „tăiat" și respectiv, procentul de reducere realizat;
- Întrebați de vânzător care este produsul redus și concret, care este reducerea făcută. Dacă se declară că în cadrul promoției se face o reducere de până la 20%, 30 % sau 80% atunci cel puțin un produs din magazin trebuie să existe la o reducere 20%, 30 % sau 80%;
- Asigurați-vă printr-un calcul simplu dacă reducerea este una reală. Se atestă practica de a majora prețul dublu sau triplu cu o zi înainte de a anunța oferta, ulterior reducându-l la 50 %;
- Informați-vă dacă promoția mai este valabilă. Imediat ce s-a sfârșit perioada promoțională, vânzătorul trebuie să înlăture orice informație care ar induce consumatorul în eroare.
- Pentru a putea face dovada înșelării Dvs sau inducerii în eroare acumulați toate informațiile necesare, care pot fi înlăturate pe parcurs, pentru a stabili încălcarea contravențională și repunerea în drepturi a consumatorilor.
Menționăm că sancțiunea aplicată agenților economici susceptibili de practici comerciale înșelătoare poate ajunge până la 9000 de lei.