Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei lansează Campania națională de informare:"Consumă responsabil, alege inteligent!". Campania are drept scop informarea cetățenilor în legătură cu beneficiile procurării electrocasnicelor în baza etichetei energetice precum și a responsabilităților mediului de afaceri. Printre obiectivele primrodiale se urmărește îmbunătățirea alfabetizării populației tinere din Moldova, în special în rândul liceului, al colegiilor și al studenților în domeniul etichetării energetice, educarea noii generații pentru un comportament economic responsabil și crearea de resurse digitale de învățare ușoară în domeniul etichetării energetice și a produselor de joasă tensiune precum și regulile de utilizare/comercializare a pungilor din plastic, în special necesare în contextul pandemiei COVID-19.
Plasarea pe piață a produselor cu impact energetic este reglementată prin lege. Eticheta energetică nu trebuie să lipsească de pe 11 categorii de produse precum mașinile de spălat și uscat rufe, mașinile de spălat vase, aparatele frigorifice, aparatele de climatizare, cuptoarele și hotele de bucătărie, televizoare, aspiratoare, corpuri de iluminat, ş.a.
Potrivit calculelor specialiștilor, dacă alegem un frigider de clasa A+++, în detrimentul unuia de clasa B, putem economisi anual peste 490 de lei la factura pentru energia electrică.
În medie, prin utilizarea aparatelor de uz casnic sau a produselor cu impact energetic de clasa A+++, în locul celor de clasa A, puteți economisi:
- până la 60% de energie în cazul frigiderelor, congelatoarelor și combinelor frigorifice;
- până la 32% de energie în cazul mașinilor de spălat rufe de uz casnic;
- până la 30% de energie în cazul mașinilor de spălat vase, etc.
În cadrul campaniei APCSP se va focusa pe desfășurarea vizitelor de consultanță pentru agenții economici care dispun de magazine specializate în comerţul aparatelor de uz casnic, însă publicul țintă va constitui consumatorul.
Este important să investim mai mult în educarea și sensibilizarea consumatorilor pe tot parcursul vieții, vizând persoanele de toate vârstele, începând cu vârsta școlară. Inițiativele APCSP includ promovarea alfabetizării în domeniul protecției consumatorilor drept competență esențială, care poate consolida capacitatea consumatorilor de a lua decizii judicioase cu privire la revendicările sale . Agenţia pentru Protecţia Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei își dorește o mai bună coordonare a acțiunilor între actorii principali de la nivel național și de la nivelul partenerilor de dezvoltare, care să includă aspecte precum o rețea de voluntari bine pregătiți și accesul la materiale educaționale online și consolidarea capacităților, ar putea contribui la dezvoltarea de sinergii, la asigurarea unei inovări permanente, a adaptării și a adoptării noilor abordări online și pedagogice, inclusiv prin crearea de platforme și alte instrumente.