La sediul Agenției pentru Protecția Consumatorilor (APC) se desfășoară săptămânal, în fiecare zi de marți, ședințe de examinare a cauzelor contravenționale. La ședințe sunt examinate procesele-verbale întocmite de inspectorii APC în urma constatării contravenției în timpul controalelor efectuate și procesele-verbale întocmite de alte autorități și remise spre examinare conform competențelor, către APC. Autoritățile care în mod constant remit către APC procese-verbale sunt Inspectoratul General de Poliție și Inspectoratul Fiscal Principal de Stat. În rezultatul examinării în prezența contravenientului sau a reprezentantului acestuia, Directorul APC emite decizie de aplicare a amenzii și în cazul necorespunderii normelor legale de procedură contravențională, decizie de încetare a cauzei contravenționale. La aplicarea deciziei de amendă, valoarea amenzii se stabilește în funcție de nivelul încălcării legislației, de executarea în termenul prescris a neconformităților și de comiterea repetată a încălcărilor de către persoana juridică, în decursul unui an calendaristic.
În termen de 30 zile calendaristice de la aplicarea amenzii, agentul economic este obligat să achite benevol, iar în 15 zile - să conteste decizia în instanța de judecată. Pe parcursul anului 2016, specialiștii Direcției juridice din cadrul APC au participat în 1200 ședințe de judecată, dintre care 70% ședințe pe cauze contravenţionale și 30 % şedinţe de judecată în calitate de reprezentanți ai intervenientului accesoriu. De la începutul acestui an, APC au participat în doar 339 ședințe de judecată, întru cît legislația a suportat modificări în contextul demarării Reformei administrației publice centrale și temporar APC nu poate iniția controale de stat.
Pentru neconformităţile constatate în cadrul controalelor APC poate aplica decizii de remediere gratuită, de înlăturare a neconformităţilor, de interzicere temporară a lotului, de interzicere a utilizării mijloacelor de măsurare neverificate, defectate, decizii de încetare a practicilor comerciale incorecte, decizii de remediere gratuită, restituire a contravalorii produsului/ serviciului necorespunzător.