Comunicat de presă privind subiectul
„Rezultatele supravegherii pieţei în perioada anului 2011, privind
comercializarea carburanţilor"
În perioada anului 2011, Inspectoratul Principal de Stat pentru Supravegherea Pieţei, Metrologie şi Protecţie a Consumatorilor, a efectuat 110 controale de stat la agenţii economici care activează în domeniul comercializării carburanţilor la staţiile peco de distribuire.
Prin urmare, din numărul total de controale, în perioada raportată s-au efectuat:
- controale planificate-103 controale;
- în baza petiţiilor de la consumatori-5 controale;
- în baza sesizărilor -2 controale;
Pentru determinarea calităţii produselor petroliere comercializate, în perioada raportată au fost prelevate 8 mostre de produse petroliere şi supuse încercărilor de laborator.
Conform rezultatelor rapoartelor de încercări, una din mostrele de combustibil diesel prelevate, s-a constatat a fi necorespunzătoare cerinţelor obligatorii a documentelor normative privind calitatea produsului prelevat.
Astfel, în cadrul controalelor menţionate au fost depistate următoarele încălcări:
- nerespectarea cerinţelor de gestionare a Registrului de reclamaţii-11 cazuri;
- lipsa Registrului de reclamaţii-4 cazuri;
- lipsa sau întocmirea incorectă a indicatoarelor de preţuri-3 cazuri;
- neafişarea la vedere a informaţiei pentru consumatori despre serviciile oferite-6 cazuri;
- lipsa informaţiei în limba de stat-2 cazuri;
- neeliberarea bonului de casă-1 caz;
- utilizarea mijloacelor de măsurare neverificate metrologic, defectate, asigurarea metrologică nesatisfacătoare- 9 cazuri;
- lipsa autorizaţiei de funcţionare şi amplasare -7 cazuri;
- marcare necorespunzătoare-2 cazuri;
Pentru încălcările depistate au fost aplicate următoarele măsuri:
- aplicate 53 prescripţie de înlăturare a neconformităţilor;
- aplicate 7 prescripţii de interzicere a utilizării mijloacelor de măsurare;
- întocmite 38 procese-verbale cu privire la contravenţie în baza Codului Contravenţional al Republicii Moldova.
Sfaturi utile pentru consumatori:
La achiziţionarea carburanţilor trebuie să verificaţi:
-existenţa preţului carburanţilor;
-existenţa informaţiilor privind tipul de carburant la fiecare pompă (benzina-cifra octanică, conţinut biocarburant, aditivare, motorina-temperatura filtrabilitate ect.).
-dacă aveţi dubii la calitatea produsului petrolier comercializat, solicitaţi prezentarea certificatului de conformitate a produsului
-în cazul în care cumpărătorul are îndoieli în privinţa exactităţii dozei de produse petroliere livrate la coloană, la cererea lui, operatorul staţiei este obligat să controleze imediat starea coloanei de distribuţie (verificarea dozei livrate cu măsurătorul de volum de ordinul II);
-la recepţia comenzii, solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs.
În caz, că aveţi de reclamat produse sau servicii necorespunzătoare, sesizaţi Inspectoratul (mun. Chişinău, str. E. Coca 28, bloc. III, bir.12, fax: 218-522), iar în situaţia în care aveţi nevoie de o consultaţie, linia telefonică directă a consumatorilor vă stă la dispoziţie (tel.74-14-64).
20.08.2011
Secţia relaţii cu consumatorii şi mass-media