(1) Răspunderea vînzătorului privind garanția legală de conformitate
este angajată dacă neconformitatea apare într-un termen de 2 ani,
calculat de la livrarea produsului. În cazul în care
vînzătorul a stabilit un termen de garanţie comercială mai mare
decît cel de garanţie legală de conformitate de 2 ani, răspunderea
vînzătorului, conform prevederilor art. 18, este angajată dacă
neconformitatea apare în cadrul termenului de garanţie comercială
oferit.
(2) Pentru produsele a căror durată de funcţionare este mai mică de 2 ani,
termenul prevăzut la alin. (1) se reduce la această durată.
(21) Pentru produsele altele decît cele de folosință
îndelungată, precum articole de încălțăminte, țesături, articole
de sticlă și ceramică, răspunderea vînzătorului este angajată dacă
neconformitatea apare într-un termen de 30 de zile de la data
vînzării acestora.
(3) În cazul produselor second-hand, vînzătorul poate să nu
acorde garanție.
(4) Consumatorul trebuie să informeze vînzătorul despre neconformitate
în termen de pînă la 2 luni de la data la care a constatat-o.
(5) Pînă la proba contrară, orice neconformitate depistată în
termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul
livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia în
cauză este incompatibilă cu natura produsului sau natura neconformităţii.
(6) La înlăturarea deficienţelor prin înlocuirea unei piese de
schimb sau a unei părţi componente a produsului, pentru care sînt
stabilite termene de garanţie, termenul de garanţie pentru noile piese de
schimb sau părţi componente se calculează din ziua eliberării produsului
reparat către consumator.
(7) Pentru produsele de sezon (încălţăminte, articole vestimentare,
produse din blană etc.) procurate pînă la începerea sezonului
respectiv, termenul de garanţie se calculează de la începutul sezonului:
pentru perioada de iarnă – de la 1 octombrie, pentru perioada de vară
– de la 1 aprilie, răspunderea vînzătorului fiind angajată
în conformitate cu prevederile alin. (21).
(8) Data achiziţionării produsului se stabileşte în baza bonului de
casă sau a oricărui alt document care confirmă achiziţionarea produsului ori
în baza altor mijloace de probă (inclusiv depoziţiile martorilor) care
pot permite stabilirea datei şi a locului de achiziţionare.
(9) Perioada în decursul căreia produsul nu a fost utilizat din cauza
remedierii deficienţelor prelungeşte, în mod corespunzător, termenul de
garanţie. Curgerea termenului de garanție se suspendă din momentul sesizării
vînzătorului pînă la aducerea produsului în stare de
funcţionare corespunzătoare.
(10) În cazul unor vicii ascunse, apărute după expirarea termenului de
garanţie, termenul stabilit de 14 zile curge de la data finalizării expertizei
tehnice efectuate.
(11) În cazul serviciilor de reparaţie a produselor de folosinţă
îndelungată în perioada postgaranţie, termenul minim de garanţie
constituie 6 luni.
(12) Produsele de folosinţă îndelungată defectate, din motive care nu
sînt imputabile consumatorului, în termenul prevăzut la alin.
(1)–(3) sau în termenul de garanţie stabilit în conformitate
cu art. 184 alin. (3) lit. b) al Legii nr. 105/2003, atunci cînd nu pot
fi reparate sau cînd durata cumulată de nefuncţionare din cauza
deficienţelor apărute depăşeşte 10% din durata acestui termen, la cererea
consumatorului, vor fi înlocuite de către vînzător, iar dacă nu
pot fi înlocuite, acesta va restitui consumatorului contravaloarea
produsului respectiv.
(13) Garanția comercială este obligatorie din punct de vedere juridic pentru
ofertant, în condiţiile stabilite în certificatul de garanţie şi
în publicitatea aferentă.
(14) Certificatul de garanţie cuprinde menţiuni cu privire la drepturile
conferite prin lege consumatorului şi atestă în mod clar că aceste
drepturi nu sînt afectate prin garanția comercială oferită.
(15) Certificatul de garanţie precizează conținutul garanției comerciale şi
elementele esenţiale necesare pentru a face reclamaţii în temeiul
garanţiei, în special:
- a) elementele de identificare a produsului;
- b) termenul de garanţie;
- c) domeniul teritorial al garanţiei;
- d) modalităţile de asigurare a garanţiei – reparare,
înlocuire, restituire a contravalorii, condiţiile şi termenul de
realizare a acestora;
- e) denumirea şi adresa garantului (ale producătorului, vînzătorului
şi ale întreprinderii specializate în deservire tehnică).
(16) Certificatul de garanţie se redactează în termeni simpli şi uşor
de înţeles, în limba de stat.
(17) Certificatul de garanţie se oferă pe suport de hîrtie sau pe orice
alt suport durabil, disponibil şi accesibil consumatorului.
(18) În cazul în care garanția comercială nu respectă prevederile
legale, valabilitatea acesteia nu este afectată, consumatorul avînd
dreptul de a solicita vînzătorului îndeplinirea garanţiei,
în condiţiile legii.
(19) Clauzele contractuale sau înţelegerile încheiate între
vînzător şi consumator înainte ca neconformitatea să fie cunoscută
de consumator şi comunicată vînzătorului, care limitează sau
înlătură, direct ori indirect, drepturile consumatorului prevăzute de
prezenta lege, sînt nule de drept.
(20) Drepturile consumatorilor prevăzute la art.18, 181, 183 şi la art. 184
alin. (1)–(7) al Legii nr. 105/2003 sînt exercitate fără a aduce
atingere altor drepturi pe care consumatorul le poate invoca conform
prevederilor legale care reglementează răspunderea contractuală sau
necontractuală.
(21) În cazul în care nu se oferă garanţie comercială,
consumatorului, la cerere, i se aduc la cunoştinţă de către vînzător,
printr-un document scris, pe suport de hîrtie sau pe orice alt suport
durabil, drepturile prevăzute la art. 183 al Legii nr. 105/2003.