Ce s-a întîmplat?
Domnul Constantin din mun.Chișinău a dorit să procure un set de mobilă pentru a-și amenaja locuință. După lungi căutări ce au durat luni de zile, a decis să facă mobila necesară la comadă. A găsit un producător de mobilă și a dat comandă de 2 canapele la un preț total de 11 000 lei. În ziua cînd i-a fost livrată comanda, consumatorul a observat că produsele livrate au o calitate îndoielnică, stofa nu era de calitatea, mecanismele aveau defecte. Domnul Constantin s-a adresat agentului economic cu o solicitare în formă scrisă, la care agentul economic a refuzat să verifice calitatea produselor livrate, cît și să înlocuiască canapelele cu altele fără defect.
Cum este corect ?
În acest caz consumatorul, conform art.18, alin. 1) al Legii nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor, are dreptul la repararea, înlocuirea gratuită, restituirea contravalorii ori reducerecerea prețului a produsului necorespunzător. Aceste acțiuni trebuie întreprinse necondiţionat de către vînzător într-un termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data înaintării reclamaţiei de către consumator sau în termenul stabilit prin contract.
Dacă vînzătorul, refuză să satisfacă reclamaţia consumatorului, acesta este obligat să demonstreze vina consumatorului în ceea ce priveşte deficienţele apărute la produsul vîndut, prin expertiza tehnică efectuată de o parte terţă competentă și abilitată în domeniu, într-un termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data în care cumparatorul a sesizat vînzătorul despre defectul observat .
Este important! Vînzătorul va efectua expertiza din contul său. Consumatorul este în drept să participe la expertiză personal sau prin reprezentanţii săi.
Soluţia:
După tentativa eșuată de a soluționa singur situația creată, Domnul Constantin a depus o reclamație la Agenția pentru Protecția Consumatorilor. În cadrul examinării petiției, inspectorii au constantat ca vînzătorul, prin acțiunea de a nu-i răspunde la solicitare în termenii prescriși de legislație a încălcat flagrant drepturile consumatorului.
În final, conflictul a fost soluționat pe cale amiabilă. Domnul Constantin și-a recuperat cei 11 000 lei plătiți pentru canapele, și comerciantul a fost informat despre obligațiile și drepturile vînzătorului și a fost avetizat să respecte drepturile consumatorilor cu neadmiterea pe viitor a astfel de încălcări.
APC recomandă:
Află la ce aspecte trebuie sa te gîndești înainte de a cumpara mobilă pentru locuința. Țineți cont de recomandările APC pentru a reduce timp, bani și situații neplăcute.
Termenul de garanţie la mobila procurată în reţelele de comerţ se calculează din ziua procurării, iar la mobila confecţionată de producător la comandă - din ziua livrării ei consumatorului în baza actului de predare-primire şi constituie minimum 12 luni.
La procurarea garniturilor de mobilă pentru odihnă este necesar de a acorda atenţie la calitatea stofei şi a cusăturilor, de a verifica mecanismele de transformare a paturilor (de câteva ori a se deschide - închide), de a controla mecanismele de închidere/deschidere.
Trebuie să se acorde atenţie la marcare: pe produs este necesar să fie indicat producătorul, importatorul sau distribuitorul oficial al producătorului în Republica Moldova.
La procurarea garniturilor de mobilă pentru odihnă este necesar de a acorda atenţie la aspectul exterior, ca furnitura să nu fie ascuţită, balamalele la uşi să fie bine montate şi să se deschidă uşor, sertarele să se mişte uşor, capacele meselor să nu fie încovoiate etc.
La garniturile de mobilă pentru camera comună (sală) în stare montată nu trebuie să fie fisuri între articole.
În cazul în care intenţionaţi să procuraţi mobilă executată la comandă este foarte important a încheia cu producătorul un contract în care să fie clar stipulate toate caracteristicile ei şi condiţiile contractului.
Este important: Toată mobila expusă spre vânzare trebuie să fie asigurată cu instrucţiunile de exploatare şi talon de garanţie.
Dragi consumatori, în caz că aveți nevoie de o consultație în domeniul protecției drepturilor consumatorilor, apelați fără ezitare la numărul de telefon al liniei fierbinți 022 74-14-64 și 0 800 280 28 (apel gratuit din raionele țării).